Inleiding / opdracht
Op mijn stage gingen ze een nieuwe podcast serie starten. Hiervoor wouden we nieuwe thumbnails en een nieuwe album cover. Dit was nodig om de nieuwe branding te maken van de Go to Guy podcast. In deze podcast komt er een gast langs die de go to guy ergens in is en hebben ze een interview waarom diegene de go to guy is en hoe diegene dat is geworden.
De vraag vanuit Social Elephant was: Ontwerp een thumbnail voor de nieuwe Go to Guy serie. Zorg dat deze opvalt tussen alle andere thumbnails. En dat hij een duidelijke titel bevat zodat mensen hierop willen klikken.
En er waren ook nog wat inhoudelijke punten:
- De thumbnails moeten herbruikbaar zijn voor toekomstige content.
- De designs moeten aansluiten bij een consistente branding
- Teksten moeten duidelijk leesbaar zijn.


Concepting
Vanuit deze opdracht ben ik op youtube gaan zoeken naar inspiratie en naar concepten van wat ik tof vind. Ik heb hier ook gekeken naar concurrenten van onze podcast. Om te kijken wat zei hiermee doen en hoe zei de designs maken. Hier links zie je een van de moodboards waar ik inspiratie uit heb gehaald. Ik vond dat deze podcast allemaal duidelijke titels hebben en je kan in 1 oog opslag zien waar het over gaat.
Start situatie
Dit is waar onze thumbnails begonnen. Wij gebruikten altijd deze thumbnails voor onze video’s. Wat hier vooral niet lekker aan loopt, is de ronde stip. Als je er een nieuwe foto in sleepte, lijnde dit eigenlijk altijd krap uit. Ook springt deze thumbnail er niet per se uit als je hem voorbij ziet komen.

1e oplevering
Vanuit mijn moodboard / inspiratie. Heb ik deze thumbnail gemaakt met een schuine afsnede. Ik heb hierbij een logo toegevoegd en een naam van de podcast. Dit zodat de branding doorlopend wordt. Maar ook hier kwam hetzelfde probleem met de afsneden zoals bij het begin. Wat hier wel goed was is dat de branding erop staat, alleen vonden ze het logo niks.


2e oplevering met design keuze uitleg
Ik ben bij de oplevering gestopt met het gebruiken van afsnedes. De foto staat er nu fullscreen op zodat je zelf kan kiezen wat je eruit snijdt en wat je behoud. Ik heb ook de achtergrond van de tekst rood gemaakt als opval kleur. Ik heb voor deze thumbnail meer inspiratie genomen van een andere thumbnail die ik had gevonden op YouTube. Dit heb ik gedaan omdat mijn andere voorbeelden niet veel inspiratie meer gaven, dus zocht ik nieuwe en kwam ik dit tegen. Ik heb hiervoor ook met meerdere kleuren geëxperimenteerd, maar alleen de rode opgeleverd want de andere kleuren vond ik al niet mooi.



3e oplevering
Hierna ben ik doorgegaan met het fullscreen idee. Maar de podcast wordt met 2 mensen gehost en er kwam een eis bij. “We willen graag 2 mensen op de thumbnail”. Vanuit daar moest ik ook de typografie wat aan passen. Dus ik heb de podcast titel en de podcast brand omgedraaid. Hierdoor had ook de andere ruimte voor het gezicht zodat die goed in beeld zit. Het enige wat hier nog niet lekker liep was de kleur van de go to guy marketing, dus die heb ik nog aangepast en hierna kwam het eindresultaat die je hieronder kan zien.

Eindresultaat

Onderzoek
Na deze opdracht ben ik nog een keer een onderzoek gestart of we de juiste keuzes door het design process hebben gemaakt. Voor dit onderzoek heb ik een enquête opgesteld en deze gedeeld in mijn netwerk. Na de uitslag van deze enquête heb ik ook nog de uitslagen daarvan teruggezocht naar onderzoeken van andere mensen om te kijken of dit overeen komt.




Doel en onderzoeks vragen
Het onderzoek ging over de 3 bovenstaande thumbnails. Deze 3 hebben we namelijk het langs tussen getwijfeld met welke het beste is.
Het doel van dit onderzoek was erachter komen of onze thumbnails nu echt zo goed presteren als we dachten of dat hier verbetering in ligt.
Mijn onderzoeksvragen voor dit onderzoek waren. Wat maakt een goede thumbnail? Waarom klikt iemand op een bepaalde thumbnail?

Resultaat onderzoek
Uit dit onderzoek bleek. Dat bij vraag 1 “Welk van de drie bovenstaande designs spreekt je het meeste aan?” thumbnail 1 kwam hier boven aan uit. Maar waarom kwam deze thumbnail hieruit?
Thumbnail 1 werd veel gekozen aangezien hij niet druk was maar alsnog goed opviel vanwege de grote titel. Maar waarom maakte dit mensen nieuwsgierig naar de inhoud. Uit de enquête is gebleken dat wie er op de afbeelding stond en hoe ook wel een grote rol speelt. Ze vinden de mensen in thumbnail 2 er maar saai uitzien en vinden het daarom niet iets om op te klikken. Nu is dit wel nadelig want een van de eisen vanuit de klant is dat de thumbnail herbruikt kan worden zodat de huidige gast/ spreker er altijd opstaat. Deze punten worden ook veder bewezen in deze studie van hiërarchie: https://www.interaction-design.org/literature/topics/visual-hierarchy
Wil je de enquête zelf ook een keer zien dat kan hier.
Wil je de resultaten van de enquête een keer zien dat kan hier

Inhoud over het onderzoek
Om meer op de inhoud in te gaan heb ik me veder verdiept ook in studies die ik online kon vinden en hier vond ik nog wel wat interessante dingen. Over wat een thumbnail eigenlijk altijd nodig heeft.
- Een sterke afbeelding het liefst eentje met een gezicht
- Een duidelijke maar korte titel tussen de 3 en 5 woorden
- Een felle aandacht kleur om toch nog die extra aandacht naar je te trekken
- Hou het simpel zorg dat er niet meer dan 2 focus punten zijn
- Zorg dat elke thumbnail binnen je brand valt zodat mensen je brand herkennen en er vertrouwd mee raken
Deze punten kon ik allemaal ook terug vinden in meerdere studies zoals deze:
- https://thumbnailtest.com/guides/psychology-of-youtube-thumbnails/#:~:text=Thumbnails%20can%20trigger%20emotional%20responses,action%20shots%20can%20generate%20excitement.
- https://oechsli.com/how-to-design-irresistibly-clickable-thumbnails/#:~:text=Humans%20are%20naturally%20drawn%20to,t%20an%20option%20%E2%80%93%20that’s%20okay.
- https://www.linkedin.com/pulse/why-your-thumbnails-matter-look-data-behind-user-meer-shah–lpjjf/
- https://www.linkedin.com/pulse/impact-image-thumbnails-user-engagement-psychological-m9are/
Dit betekent dat onze huidige thumbnail op een paar vlakken goed scoort. Er zit een felle kleur in namelijk felrood. Ook gebruiken wij altijd gezichten in onze thumbnails. En hebben we ook nog een standaard template die we altijd gebruiken wat goed is voor branding.
Maar met onze huidige thumbnail scoren we ook slecht op een aantal punten. We hebben meerdere focus punten. We gebruiken soms lange titels van 6 woorden en soms korte titels van 4 woorden. Ook is het zo dat onze titel niet groot genoeg is voor op mobiel. Hierdoor valt deze helemaal weg onder de afbeelding van de thumbnail. Ook gebruiken wij geen woorden om je te triggeren. Persoonlijk vind ik ook dat de gezichten niet altijd evenveel emotie hebben. Soms lijken ze erg saai en verveeld waardoor je ook dat gevoel krijgt bij de podcast.

Conclusie
Het doel van dit onderzoek was: erachter komen of onze thumbnails nu echt zo goed presteren als we dachten of dat hier verbetering in ligt.
Om dit doel te kunnen beantwoorden had ik 2 onderzoek vragen deze waren:
- Wat maakt een goede thumbnail?
- Waarom klikt iemand op een bepaalde thumbnail?
Om antwoord te geven op vraag 1. Wat maakt een goede thumbnail? Een goede thumbnail is er eentje die je aandacht trekt je valt op tussen andere thumbnails maar hij is niet te druk waardoor mensen de thumbnail niet snappen. Hoe doe je dit? Dit doe je door 2 focus punten te hebben in je thumbnail. 1 focus punt op de afbeelding en het andere focus punt op de tekst. Hierdoor snapt je oog welke hiërarchie er is en kan je alles duidelijk lezen. Een gezicht helpt in een thumbnail omdat gezichten emoties tonen waar mensen zich bij kunnen aansluiten. Zorg voor 1 felle opvallende kleur, puur om nog even die extra aandacht erbij te houden en te krijgen.
Om antwoord te geven op vraag 2. Waarom klikt iemand op een bepaalde thumbnail? Mensen klikken op een thumbnail die bij hen aansluit. Een titel die gaat over een onderwerp wat iemand interesseert. Mensen worden nieuwsgierig gemaakt door de titel of de afbeelding en besluiten vanuit daar op de video te klikken. Daarom is het van belang om je titel pakkend te maken maar niet te lang 3 tot 5 woorden. Maar begin de titel met: Wat als… Als ik dit niet deed… Zorg dat je de nieuwsgierigheid aanwakkert met je titel. Zodat ze meer willen weten.
Uiteindelijk zijn we in het designproces naar de verkeerde kant gegaan door 2 mensen te gaan gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat het beter werkt met 1 persoon omdat dit rustiger is en je minder focus punten hebt. Van de thumbnails die ik heb gemaakt was dus thumbnail 1 het beste volgens onderzoek. Dit advies zal ook worden gegeven aan de opdrachtgever om hun thumbnails en views te verbeteren.
